Cordoba en noordreis - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Sven Bremer - WaarBenJij.nu Cordoba en noordreis - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Sven Bremer - WaarBenJij.nu

Cordoba en noordreis

Door: Sven Bremer

Blijf op de hoogte en volg Sven

17 Mei 2014 | Argentinië, Catamarca

Het is echt weer tijd om mijn blog bij te werken inderdaad, en na de noord reis is dat een goed moment.
Tijdens de lange stukken die je in Argentinië in de bus moet zitten om de mooiste gebieden van dit indrukwekkende land te zien, heb ik deze blog bij elkaar geschreven. De meest verschillende landschappen vlogen aan mij voorbij. Van de rode modder van de jungle en alleen maar bomen en bossen die je voorbij schieten naar hooglanden met alleen maar zout op uitgestrekte vlakten. Het komt allemaal zo voorbij, en je weet niet waar je heen gaat. Je weet het wel maar alleen staat er een plaats op een papiertje maar het zegt je waarschijnlijk niks.

Dag 1

Begon bij het vertrek vanaf mijn stad Catamarca naar Cordoba waar de reis zou beginnen. Ik ben daar met twee goede vrienden vanuit Catamarca 2 dagen daarvoor al heen gegaan. Dit omdat we andere exchange studenten al eerder wilden ontmoeten en Cordoba wilden ontdekken. Het was 6 uur met de bus. En in de avond was ik bij de familie aangekomen waar ik zou blijven in Cordoba, ik kende ze al van toen een keer een week in Cordoba was daarvoor. De vader is de chairman van de rotary club Maipu in Cordoba.

Dag 2/ 3

De tweede dag hebben we met andere jongens van exchange doorgebracht, en wat dingen gekocht voor de reis. Het was erg leuk om ze weer te zien. En in de avond was ik nog met de nicht van mijn 3e familie mate gaan drinken in park. En in de avond heel gezellige Argentijnse verjaardag van de vader van de moeder van de gastfamilie in Cordoba. (ik weet het is allemaal moeilijk te begrijpen)
De derde dag was de woensdag waarop we vertrokken dus allemaal verzamelen en de bus in! “tussen aanhalingstekens heb ik onderweg geschreven”
“Ik zit nu in de bus gelijk naar de watervallen van Iguazu, die op de grens liggen van Paraguay Argentinië en Brazilië. We hebben net gegeten in een tankstation en we maken zo een laatste stop voordat we gaan slapen. Het is al heel erg gezellig met de groep en iedereen praat de hele tijd, maar na het eten zijn er al een paar aan het slapen. Ik kijk erg uit om morgen in Iguazu te zijn het schijnt er echt heel speciaal te zijn! Maar nu proberen te slapen in de bus…”

Dag 4
“ we zijn in ons huisje aangekomen in Iguazu en het is hier heel mooi. Ik heb de nacht goed door kunnen slapen in de bus dus heb goede energie nog vandaag om wat dingen te doen. Al hebben we in de ochtend al een mineralen mijn bezocht wat erg mooi was. Daarna heb ik hier in het huisje die ik zoals altijd deel met: Fabio (zwitserland) Gavin (Canada) en Calvin (Verenigde Staten) mijn spullen uitgepakt en ben ik lekker mij gaan opfrissen in het zwembad. We zitten echt midden in de jungle en het is ongeveer 30 graden, maar de vochtigheid is echt heel hoog. Vanavond een klein feestje omdat we hier zijn aangekomen met de groep en daarna slapen en morgen is het zover, dan gaan we de watervallen bezoeken.”

Dag 5
“ WAUUUUWW!!!!!!!!!! Dit was zo geweldig, we hebben vandaag echt een wereldwonder bezocht!! Ik kan het echt niet beschrijven hoe groot het was. En had niet veracht dat ik overal zo dichtbij kon zijn. Eerst gingen we naar de iets kleinere watervallen waar je een heel mooi overzicht heb over de rest van de watervallen en je staat gewoon op de rand van de waterval en op de riviertjes die de watervallen voeden. Daarna zijn we met een boot die heel erg snel kon aan de onderkant van de watervallen gaan varen. Dat was zoo mooi! En omdat we met een groep waren met alleen jongeren zijn we zelfs echt onder de watervallen geweest op twee verschillende plekken en overal keihard overheen. We waren zeiknat natuurlijk maar dat maakte niks uit! Daarna zijn we de rivier een stuk naar beneden gevaren om vervolgens met een grote offroader via de jungle terug te gaan naar de watervallen. Toen zijn we na de lunch en nadat we hadden omgekleed naar het grootste deel gegaan van de waterval, waar het meeste water doorheen stroomt. ! groot meer die opgeslokt wordt door een gat in de grond wat o lijkt het die gevuld is met mist van al het kletsende water. Na dit hadden we zelfs nog tijd om het drielanden punt te bezoeken en het centrum van Iguazu.”

Dag 6/7
“ En we zitten weer in de bus onderweg naar Tilcara waar we morgen pas zullen aankomen!
Gister een mooie dag gehad aan de Braziliaanse kant van de Cataracas (de watervallen). Daar heb je een mooi overzicht van alle watervallen want je staat er wat verder vandaan. Er is ook 1 grote waterval waar je wel aan de voet kan staan (als je tenminste niet bang bent om nat te worden). En de Portugees klinkt toch wel wat anders dan Spaans! Het was even impressief als de kant van Argentinië maar heel anders! Oohja en aan allebei de kanten heb je een soort van beeraapjes die overal eten van stelen en waarvoor ze waarschuwen dat je ze niet moet aanraken. Zijn hele grappige beestjes.
Dus vandaag weer een nacht aan boord in de bus wat erger lijkt dan dat het is. We zijn net gesopt in Resistencia, waar ik wist dat Hein daar zat we waren daar voor twee uur om wat dingen te kopen en heb hem daar kunnen ontmoeten! Het was erg leuk om hem weer te zien, want we waren samen ook al een dag geweest in Buenos Aires. En later deze maand ga ik hem zeker bezoeken!”

Dag 8/9
“ Inmiddels alweer onderweg van Tilcara naar Salta waar we later vanavond aankomen, en we zijn nu al gestopt bij een heel mooi zoutvlakte waar het erg koud is zo een 3 graden onder nul dit omdat we in de hooglanden zitten van 3000m hoog. En mooie foto’s genomen! Daarna heel gezellig lunch gegeten met veel muziek in een klein stadje en heb ik voor het eerst in mijn leven lama gegeten. Het viel me zeker niet tegen, erg lekker!
Gister in Tilcara was het een leuke dag eerst bergen bezocht met 7 verschillende kleuren. En aan de voet van de bergen hebben we allemaal typische dingen gekocht voor het noorden! Nu erg veel zin om in Salta aan te komen het schijnt er erg mooi te zijn!”

Dag 10/11
“Dit is nu de tweede avond in Salta, en ik kan zeker zeggen dat het een mooie stad is. Ze zeggen ook niet voor niet: Salta la linda.
We zijn hier gister aangekomen en hebben gegeten en daarna een vrije avond gehad om de stad even een beetje te bekijken. Deze ochtend hebben we een citytour gehad, we hebben alle kerken van Salta bezocht en ze waren erg mooi als was er een onder constructie.
Daarna zijn we met een gondelbaan naar het hoogste punt van de stad gegaan waar je een heel mooi overzicht had over de stad. En daarna nog in de oude stad vrije tijd gehad om te doen wat je wilde.
Morgen gaan we naar Talampaya waar het schijnt dat daar de maan op aarde te zien is. Kijk er erg naar uit! En de groep wordt steeds hechter en hechter het is 100% genieten.”

Dag 12
“We hebben een nacht aan boord de bus dus ik zit weer lekker te schrijven terwijl het Argentijnse landschap aan me voorbij schiet. We zijn vanochtend vroeg vanuit Salta vetrokken, en hebben onderweg een paar keer gestopt om van het uitzicht te genieten. Ook hebben zijn we naar een wijnproeverij geweest, waar ik traditioneel altijd Nederlanders tegenkom. Dat gebeurde nu ook en het was weer even gezellig om Nederlands te praten. Daarna zijn we naar een museum geweest, waarvan ik eigenlijk niet was het was. En iedereen dwaalde maar een beetje rond en er stonden stenen tentoongesteld bijvoorbeeld uit mijn provincie Catamarca dus dat was niet heel interessant. De busreis die we nu maken gaat door de bergen, ik zit voorin nu en het is donker en mistig en dan komen er soms bergwanden op je af maar stuurt de chauffeur er net voor weg. Best een spannende route dus.”

Dag 13
“Onderweg naar valle fertil nu, onze een na laatste stad alweer. Maar vandaag een mooie dag gehad in de provincie La Rioja. In het natuurpark Talampaya hebben ze hele mooie canyons. Een heel mooi gezicht, en er gaaan verhalen dat op deze plek buitenaardse wezens zijn geland. Omdat er op sommige stenen tekeningen staan van meer van 2000 jaar oud van kleine wezens zonder gezichten, met een pijl naar beneden en naar boven.
Daarna gingen we naar een andere plek waar het leek dat je op de maan was, het deed er echt heel buitenaards aan en was mooi om te zien.”

Dag 14/15/16 17
“We zijn weer onderweg naar onze beginstad, Valle fertil hebben we alleen overnacht op een mooie plaats in een huisje met 7 jongens, dus erg gezellig en gitaar gespeeld met zijn allen heerlijk gezongen. Ik voelde me echt heel goed en Argentijns op deze avond.
De volgende dag zijn we dus naar Mendoza gegaan En hebben we in ons hotel met zijn allen een toernooi voetbal gehouden die avond. De volgende de dag een citytour, en hebben we een beeld bezocht dat op het briefje van 5 peso stat. Het was mooi, maar ik was er al eerder geweest met mijn eerste familie. Toen hebben we de echte goede wijn vanuit Argentinië geproefd, namelijk de bekende wijn uit Mendoza! Maar dit keer geen Nederlanders want we waren de enigen. In de avond een klein feestje op met zijn alle samen.
En vandaag dus vroeg nog vertrokken om de echte kou op te zoeken, we gingen namelijk de Andes in tot en met de Chileense grens. Daar hebben we geluncht en sleetje gereden wat voor de twee Indiërs heel bijzonder was, die hadden namelijk nog nooit echte sneeuw gezien. Daarna Warme chocolade melk om op te warmen. Dus nu nog een nachtje in de bus en is de trip alweer voorbij. Wat een geweldige trip was het!”

Na deze trip heb ik nog een week in Cordoba gezeten, wat toch echt wel mijn favoriete stad is met zijn vele studenten. Veel dingen gedaan in de stad. En heb ook nog verjaardag gehad van de vader van de familie waar ik verbleef die 50 werd. Helaas moesten we de volgende dag afscheid nemen van een Duitser die naar huis moest. Dat hebben we in stijl gegaan.
Nu pakken we hier in mijn stad het normale leven weer op, wat voor mij de eerste dagen toch weer even moeilijk was. Maar langzaam begint er ritme weer in te komen. En gelukkig ben ik nog steeds fanatiek aan de rugby en denk ik ook dat ik de sport blijf doen in Nederland.

Binnenkort komt er een nieuwe met hoe mijn leven er hier in mijn stad er hier uit ziet. En dat een exchange toch wel vele gezichten heeft.

• 17 Mei 2014 - 09:30

Ronald:

Hey Sven, wat een belevenissen weer! Genieten!